عطرک - آی مت | روش نوین در آموزش مفاهیم ریاضی به شیوه بازی و سرگرمی - اضطراب جدایی در کودکان

روز شمار ترم جدید آی مت

اضطراب جدایی در کودکان

اضطراب جدایی در کودکان

 

اضطراب جدایی چیست؟

 

اضطراب جدایی در بچه‌های مختلف به اشکال گوناگون خودش را نشان می‌دهد و در حقیقت یک اختلال محسوب می‌شود. این اختلال معمولا بین سنین ۱۸ ماهگی تا ۳ سالگی رخ می‌دهد و در برخی کودکان تا سنین پیش دبستانی و دبستان هم پیش می‌رود و اگر درمان نشود گاهی تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌کند. به طور متوسط ۳ تا چهار درصد کودکان دچار این اختلال هستند. برخی کودکان حتی اگر یک لحظه پدر و مادر خود را نبینند دچار این اختلال می‌شوند و در برخی موارد جدایی بیش از حد کودک از مادر او را دچار این اضطراب می‌کند که قرار است باز هم مادرش را نبیند، این مورد در کودکانی که مادرشان شاغل است بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

 

چگونگی آمادگی کودک برای کنار آمدن با جدایی ‌

 

مثل هر تغییر دیگری، به کودک فرصت بدهید که به‌ تدریج با آن کنار بیاید. خواه او را نزدیکی از اعضای خانواده‌تان می‌گذارید و خواه یک پرستار بچه، می‌توانید از قبل پیشنهادهای زیر را در خانه امتحان کنید:

 

بگذارید کودک به اتاق امن دیگری برود: اگر کودک شما را ترک ‌کند، راحت‌تر می‌تواند با غیبت شما کنار بیاید. که اگر در آن اتاق مدت کوتاهی بدون نظارت باشد خطری برای او وجود نداشته باشد،‌ چند دقیقه صبر کنید و بعد به دنبالش بروید.

 

شما از اتاق بیرون بروید: شما می‌توانید به کودکتان بگویید که می‌خواهید از اتاق بیرون بروید،‌ می‌خواهید مثلاً به آشپزخانه بروید و برمی‌گردید. با این کار، کودکتان یاد می‌گیرد که وقتی شما برای یک یا دو دقیقه بیرون می‌روید همه چیز خوب خواهد بود و شما همیشه برمی‌گردید.

 

 

کنار آمدن با چسبیدن کودک به والدین

 

اضطراب جدایی می‌تواند برای والدین هم سخت باشد، به‌ ویژه اگر وقتی کودک را ترک می‌کنند او هیستریک می‌شود یا به نظر می‌رسد که یکی از والدین را به دیگری ترجیح می‌دهد. شما ممکن است از اینکه کودکتان را پیش کس دیگری می‌گذارید احساس گناه کنید و وقتی جدا هستید نگران او باشید. اگر هم کودک بخواهد دائماً به او توجه کنید ممکن است کلافه و فرسوده شوید یا حتی احساس خشم کنید. داشتن این احساسات طبیعی است، پس مرتب به خودتان یادآوری کنید که:

 

  • اضطراب جدایی طبیعی و موقتی است.
  •  
  • کودکتان دارد یاد می‌گیرد که به شما اعتماد کند.
  •  
  • کودک در حال کسب مهارت‌هایی است که او را از شما مستقل می‌کند.
  •  

هرچند ممکن است خیلی کلافه شده باشید اما به یاد داشته باشید که اضطراب جدایی نشانه‌ای از دلبستگی عاطقی و سالم کودکتان به شماست.

 

مدیریت اضطراب جدایی کودک در طول شب

 

گاهی هم ترس کودک از جدایی شما در شب برای او کاملاً واقعی است، بنابراین بهتر است سعی کنید ساعت‌های قبل از خواب تا جای ممکن تسکین‌دهنده، آرام و سرگرم‌کننده باشند و قبل از خواب وقت بیشتری را به کودک اختصاص دهید. برایش کتاب بخوانید، او را در آغوش بگیرید و با هم ترانه‌ای را زمزمه کنید.

 

اگر پس از اینکه کودک را در رختخوابش گذاشتید برای دیدن شما گریه کرد، ایرادی ندارد که برای اطمینان خاطر او و اطمینان خاطر خودتان که او حالش خوب است پیشش بروید، اما این دیدارها باید کوتاه و بدون هیجان باشد تا کودک یاد بگیرد که بدون کمک زیادی از سوی شما به خواب برود.

 

 

 

راهکار برای کنترل و مدیریت اضطراب جدایی کودکان

 

 

۱- خداحافظی را کش ندهید

 

 

اگر قرار است از منزل بیرون بروید و کودک شاهد این بیرون رفتن شماست مراسم خداحافظی را طولانی نکنید. سریع کودک را ببوسید و با او خداحافظی کنید. کش دادن بیش از حد مراسم خداحافظی کودک را مضطرب می‌کند. یادتان باشد هیچ‌وقت بدون خبر کودک را ترک نکنید. به او بگویید که بیرون می‌روید و پیش او برمی‌گردید.

 

۲- جدی و مصمم باشید

 

 

اگر شاغل هستید سعی کنید هر روز سر یک ساعت مقرر از منزل خارج شوید تا این امر برای کودک تبدیل به یک مسئله عادی شود. سعی کنید زمانی این کار را انجام دهید که کودک خواب است. برای این مورد جدی و ثابت قدم باشید. این مسئله دلهره کودک را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود نسبت به استقلال خودش و شما اعتماد و اطمینان بیشتری داشته باشد.

 

۳- به کودک بی‌توجهی نکنید

 

 

منظور از خداحافظی سریع این نیست که به کودک بی‌توجهی کنید. کودک‌تان را ببوسید و سریع از او خداحافظی کنید تا مقدمه را برای گریه و بی‌تابی او فراهم نکنید.

 

۴- زیر قول‌تان نزنید

 

 

شما احساس اعتماد و استقلال را از همان دوران کودکی در فرزند خود به وجود می‌آورید و پرورش می‌دهید. به همین خاطر برای این‌که کودک با احساس جدایی از شما کنار بیاید باید روی قول‌تان بمانید و به وعده خود عمل کنید. مثلا اگر به کودک قول داده‌اید ۲ ساعت یا مثلا چهار ساعت دیگر نزد او برمی‌گردید بدقولی نکنید.

 

 

۵- جدایی را تمرین کنید

 

 

بهتر است به جای این‌که کودک‌تان را یک مرتبه ترک کنید (مثلا بعد از پایان مرخصی زایمان و فرا رسیدن زمان بازگشت به سر کار) پیش از موعد مقرر این کار را تمرین کنید. مثلا نوزاد یا کودک را به خانه مادربزرگش ببرید و از او بخواهید چند ساعت از فرزندتان نگهداری کند. حتی می‌توانید آخر هفته را برای این تمرین انتخاب کنید و کودک را حداقل یک ساعت با مادربزرگ یا شخص قابل اعتماد و نزدیک دیگری تنها بگذارید. قبل از شروع سن پیش دبستانی یا مدرسه ،این کار را با فرزندتان تمرین کنید. مهدکودک بهترین گزینه برای این تمرین است. به این ترتیب به فرزندتان این شانس را می‌دهید که آماده شود، تجربه کسب کند و خودش را برای جدایی چند ساعته در روز از شما مهیا کند.

 

 

ای مت آموزش مفاهیم پایه ریاضی دکتر مسعود زاده باقری اصول تربیت کودک اضطراب کودک اضطراب جدایی مدیریت اضطراب کنترل اضطراب