عطرک - آی مت | روش نوین در آموزش مفاهیم ریاضی به شیوه بازی و سرگرمی - به کودکان شکلات ندهید

روز شمار ترم جدید آی مت

به کودکان شکلات ندهید

به کودکان شکلات ندهید

 

شیرینی و شکلات باعث تغییرات ناگهانی قند خون و عصبانیت کودک می شود،استرس‌ها و ناراحتی‌ها و رفتار نامناسب کودکان ناشی از مصرف اینگونه شیرینی هاست.

 

به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال گفت: برای پیشگیری از عصبانیت کودک، زمانی که معده او خالی است و غذای اصلی کودک آماده نیست یا زمان صرف غذای اصلی نیست، باید به کودک تکه‌ای نان و یا میوه‌ای مانند موز دادمصرف این مواد طبیعی به مراتب بهتر از شیرینی و شکلات بوده، از تغییرات ناگهانی قند خون و عصبانیت کودک پیشگیری می‌کند.

 

دکتر جواد فیض با اشاره به اینکه عصبانیت و رفتار نامناسب کودکان از شکایات شایع مادران است، گفت: کودک مجموعه‌ای از نیازهای روانی و جسمانی است که قادر به بیان احساساتش نیست.

 

وی در ادامه با اشاره به بی‌توجهی والدین نسبت به علل بوجودآورنده عصبانیت در کودک گفت: کم خوابی، خستگی و گرسنگی از علل اصلی عصبانیت در کودکان است، کم خوابی موجب افت قند خون شده، کودک نسبت به استرس‌ها و ناراحتی‌ها بیشتر حساس می‌شود.

 

وی تصریح کرد: اگر کودک خسته نباشد ولی پرخاشگری و عصبانیت کند، باید علل ناراحتی او به دقت بررسی شده با او گفتگو شود.

 

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال با بیان اینکه گرسنگی تغییرات مهمی در مغز کودک ایجاد می‌کند، گفت: زمانی که قند خون در اثر گرسنگی پایین می‌افتد، هورمون‌های استرس (کورتیزول و اپی نفرین)، از غدد فوق کلیه ترشح می‌شود تا قند خون را بالا ببرد.

 

وی همچنین افزود: نخوردن صبحانه موجب افت قند خون و فعالیت بیش از حد کودک می شود، اگر کودک صبحانه بخورد، خلق و خوی او در تمام روز خوب بوده، نسبت به تحریکات محیطی تحریک پذیری کمتری نشان می دهد.

 

دکتر فیض با تاکید بر اثر مصرف شکلات و شیرینی در تحریک پذیری کودکان گفت: خوردن شکلات و شیرینی در مواقعی که معده کودک خالی است، موجب افزایش ناگهانی قند خون او شده، با ترشح انسولین از لوزالمعده، کاهش مجدد قند خون پس از گذشت 30 دقیقه، باعث می‌شود میزان قند خون به میزان کمتر از زمانی که هنوز شکلات و شیرینی نخورده کم شده، کودک عصبانی و آشفته شده، به اطراف می دود و از صندلی بالا می رود

 

 

نکته قابل توجه آن است که والدین بیش از هر چیز باید نسبت به تغذیه فرزندان خود در این دوران حساس باشند. متاسفانه برخی از کودکان در سنین مدرسه از خوردن مواد غذایی که برای بدن آنها بسیار لازم و ضروری است، امتناع می کنند و در عوض تمایل زیادی به مصرف مواد غذایی فاقد ارزش و پرکالری نظیر چیپس، پفک، نوشابه و انواع ساندویچ های سوسیس و کالباس دارند.هرچند هم که والدین آنها را در مصرف این قبیل خوراکی ها کنترل کنند، متاسفانه در فصل مدارس به دور از نظر والدین از طریق بوفه مدارس یا به هنگام خروج از مدرسه اقدام به خرید و مصرف این نوع خوراکی ها می کنند.

 

چه باید کرد؟

 

 

اگر کودک شما تازه به کلاس اول می رود چند نوع از خوراکی های مناسب را به او معرفی کنید و ترجیحا خودتان آنها را آماده کرده و در کیف او بگذارید. آبمیوه های طبیعی، کیک های خانگی، نان و پنیر و گردو و ساندویچ کوکو سبزی همگی خوراکی های مناسبی در زنگ تفریح برای کودک شماست، ضمنا تنوع غذایی فراموش نشود چرا که کودک از یکنواخت بودن مواد غذایی خیلی زود خسته شده و نسبت به مصرف آن بی میل می شود.

 

بسیاری از کودکان تحت تاثیر دوستان خود در مدرسه غذایی را که از منزل آورده اند کنار می گذارند و با پول توجیبی خود از بوفه خرید می کنند. در حقیقت بیشتر بچه ها ترجیح می دهند اصلا از خانه غذایی نیاورند و همه میان وعده های خود را از طریق خوراکی های بوفه تامین کنند. از این رو، باید پول توجیبی فرزندتان را کنترل کنید.

 

در برخی مواقع والدین به دلیل عدم وقت کافی به محض رسیدن کودک به خانه تا آماده شدن ناهار تنقلاتی را به منظور سیر شدن موقتی به او می دهند، در این صورت تمایل کودک به مصرف ناهار کم خواهد شد.

 

امتناع والدین از خوردن برخی ازغذاها موجب می شود که کودکان نیز این غذاها را هر چند که دارای ارزش غذایی بالایی باشند نخورند، بنابراین توصیه می شود والدین مواد غذایی مناسب را انتخاب کرده تا الگوی غذایی مناسبی برای کودکان خود باشند.

 

از دادن شکلات، آب نبات، پفک و... به عنوان جایزه به کودکان خود خودداری کنید و بیشتر آنها را به مصرف تنقلات مفید نظیر: نخودچی، کشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجک، میوه های خشک و انواع برگه ها تشویق کنید.

موسسه عصر طلایی رشد کودک ایرانیان (عطرک) مجری آی مت در ایران imaths رشد کودک تغذیه کودک استرس پرخاشگری