عطرک - آی مت | روش نوین در آموزش مفاهیم ریاضی به شیوه بازی و سرگرمی

روز شمار ترم جدید آی مت

تغذیه مناسب رشد کودک

یک رژیم غذایی مغذی و متعادل یکی از مهم ترین نکته  برای کودک در حال رشد است. کودکان انرژی و مواد مغذی بالاتری نیاز  دارند  که متفاوت از بزرگسالان است. در مرحله رشد، بدن نیاز  به ویتامین ها و مواد معدنی خاص برای رشد مناسب دارد.شیوه زندگی و مشغله کاری والدین سبب شده است که زمان مناسبی برای  تغذیه سالم کودک نداشته باشند. اما فست فود و بسیاری از وعده های غذایی آماده  دارای مواد مغذی نیستند  و اغلب چربی و قند محتوای بالا سبب چاقی کودکان می شود.اگر شما هم زمان کافی برای طبخ غذای سالم برای کودک ندارید، حداقل مطمئن شوید کودک  غذای ناسالم نخورد.غذاهای طبیعی خواص سالم زیادی دارند ، از جمله مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها هستند. به علاوه،  به راحتی قابل هضم هستند و بدن را سالم نگه می دارد

 

در اینجا 10  غذای خارق العاده  برای کودکان در حال رشد  را توصیه می کنیم.

 

1. شیر

 برای کودکان  بسیار خوب است. کلسیم و فسفر، دو ماده  معدنی مهم در شیر، برای  سلامت استخوانها، دندانها و ناخن ضروری است. همچنین  ویتامین D،  موجود در آن یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای سلامت استخوان  است.به علاوه، شیر حاوی  سایر مواد مغذی برای رشد مانند پروتئین، روی و ویتامین های A، B2 (ریبوفلاوین) و B12  است.  همچنین دارای ید، نیاسین و ویتامین B6  است شیر کامل به کودکان تا دو سالگی بعد از آن  یک تا دو لیوان شیر در روز برای کودکان در حال رشد ضروری است. اگر فرزندان شما  شیر ساده را دوست ندارد، آن را بشکل پودینگ یا کاسترد درست کنید

2. تخم مرغ

تخم مرغ  برای بچه در حال رشد  لازمست ، عمدتا به دلیل محتوای پروتئین بالا برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری است.تخم مرغ همچنین سرشار از ویتامین B است که نقش مهمی در رشد مغز کودک دارد. به علاوه،  دارای اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین D، فولات، روی، آهن و سلنیوم است.تخم مرغ را می توان به شیوه های مختلف مثل سرخ شده،  آب پز و به عنوان یک املت شامل گوشت ها و سبزیجات مختلف است  تخم مرغ برای صبحانه، چند بار در هفته خوبست. این باعث پر انرزی شدن کودک در طول روز می شود

3. کلم بروکلی

یکی از بهترین منابع گیاهی کلسیم، یک ماده غذایی بسیار مهم برای رشد کودکان است.

این سبزی سالم سرشار از فیبر است که برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری  می باشد. دیگر مواد مغذی موجود  در کلم بروکلی  آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی و اسید فولیک است.  منبع خوبی از ویتامین های B است ، که به هضم غذا  کمک کرده  و  سبب بهبود سیستم عصبی می شود.کلم بروکلی  به کودک در حال رشد نیاز است. بهترین کار  خوردن کلم بروکلی خام،  و یا بخار پز کردن است. اگر فرزند شما بروکلی ساده را دوست ندارد،  می توانید سعی  آن را در سوپ بریزید

4. زغال اخته

برای کودکان در حال رشد  مناسب می باشد.  انواع توت ها کوچک دارای ارزش تغذیه ای بسیار عالی هستند. زغال اخته یکی از بهترین غذاهای غنی از آنتی اکسیدان است که   در برابر سموم مضر  از بدن محافظت میکند .

همچنین، زغال اخته  ضد اسهال، ضد ویروس و خواص ضد باکتری  دارد. مقدار بالایی از منگنز موجود در زغال اخته استخوان را قوی  نگه می دارد ، و محتوای بالای ویتامین C  آن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. به علاوه، زغال اخته دارای فیبر، فولات، آهن، منیزیم و  ویتامین های گروه ب است.

از آنجا که زغال اخته  خوشمزه  است، بیشتر کودکان  خوردن آن را دوست دارند. شما می توانید  به انواع توت ها  بلغور جو دوسر، ماست و غلات سبوس دار اضافه کنید.

5. ماست

ماست یونانی  (دارای پروتئین بیشتر) فوق العاده برای کودکان در حال رشد مفید است.باکتری های خوب موجود در  آن سیستم ایمنی بدن را افزایش میدهد  و به هضم غذا کمک میکند.  همچنین شامل کلسیم، پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین B، روی و فسفر است.خوردن ماست در روز  به  سلامت استخوانها و  تقویت  دندان و بالا بردن انرژی کودکان کمک میکند اگر فرزند شما ماست ساده را دوست ندارد، شما می توانید آن را با عسل و یا شیره افرا ترکیب کند.  همچنین می توانید میوه و چند تراشه شکلات اضافه کنید.

6. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین به عنوان یکی از سبزیجات مغذی  است دارای   بتا کاروتن  قوی و کاروتنوئید های دیگر  است که برای بینایی ضروری است. همچنین، آنها منبع خوبی از ویتامین های A، C و E، پتاسیم، فولات، کلسیم، آهن و فیبر هستند.اکثر کودکان  طعم و مزه سیب زمینی شیرین را دوست ن دارند. شما می توانید  آن را  آب پز، کبابی و یا

سرخ کرده بجای چیپس به کودک بدهید

7. بلغور جو

دوسرانرژی  مورد نیاز کودک را برای روز های آینده تامین میکند، جو دوسر یکی از بهترین غذاهای صبحانه در نظر گرفته شده است.

تحقیقات نشان می دهد که بچه هایی که  جو برای صبحانه  میخورند می تواند بهتر تمرکز  کنند و توجه بیشتری در مدرسه بر روی درسها دارند.

جو شامل مواد مغذی مهم مانند ویتامین B و E، پتاسیم و روی است که برای  مغز خوبست. همچنین جو منبع خوبی از فیبر محلول و نامحلول است که برای کودک مفید است

جو  را با شیر یا ماست،  یا با میوه  بخورید.  همچنین می توانید  از جو بیسکویت و تنقلات  مختلف درست کنید.

8. پنیر

پنیر مواد غذایی مغذی  است که کودکان در حال رشد باید به طور منظم  بخورند. پنیر حاوی مقدار خوبی از کلسیم، پروتئین، ویتامین B12 و فسفر است.همچنین، پنیر  یک جایگزین خوب برای گوشت به دلیل  منبع خوب پروتئین است که براحتی قابل هضم است. شما می توانید ساندویچ پنیر  همراه با سوپهای سالم برای کودک درست کنید.

 

9. ماهی

کودکان در حال رشد باید حداقل دو وعده ماهی در هر هفته بخورند. چون سرشار از پروتئین، چربی کم و سرشار از ویتامین B و مواد معدنی گرانبها است، ماهی به راحتی توسط کودکان هضم می شود.

به علاوه، ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که  رشد مغز را افزایش داده ،  بینایی را بهبود بخشیده،  از افسردگی جلوگیری میکند و قلب را سالم نگه می دارد

ماهی مثل سالمون و تن برای کودکان بهترین هستند. به کودک کوسه ماهی و نیزه ماهی  که  جیوه زیادی دارد ندهید چون  ممکن است تاثیر منفی بر سیستم عصبی در  کودک داشته باشد. شما می توانید به کودک ساندویچ ماهی، سالاد ماهی و یا سوپ  ماهی و یا ماهی پخته و کبابی بدهید.

 

 

10. لوبیا

لوبیا فوق العاده مغذی و برای کودکان در حال رشد مفید است. به غیر از آنتی اکسیدان بالا، لوبیا همچنین حاوی مقدار خوبی از پروتئین، کلسیم، فیبر، آهن و ویتامین B

همچنین، لوبیا  چربی، کالری و نمک کمی دارد . خوردن لوبیا به طور منظم کودکان  را پر انرژی خواهد کرد،  خلق و خوی  را بهتر میکند،  قلب  را سالم  نگه داشته و  وزن را کنترل میکند.

 

لوبیا  و حبوباتی مثل سویا، نخود  و عدس  برای کودکان خوب  است. آنها را یک شب قبل خیس کنید و در سالاد و یا سوپ بریزید

تغذیه مناسب رشد کودک، قدی و وزنی

به طور معمول، کودکان باید هر سال 6 سانتی متر قد بکشند.

تغذیه نقش بسزایی در سلامت عمومی افراد از جمله چاقی و لاغری آنها دارد. حتی کوتاهی یا بلندی قد افراد به شدت تحت تأثیر تغذیه و برنامه غذایی آنهاست. جالب است بدانید که نظریه ژنتیکی بودن کوتاهی قد افراد سال هاست رد شده است و نظزیه تأثیر تغذیه بر رشد طولی استخوان ها جای آن را گرفته است. برای مثال مصرف بیش از حد کاکائو به رشد قدی کودک لطمه می زند. جالب است بدانید دلیل بسیاری از کوتاه قدی ها، نخوردن سبزیجات است. هر فرد باید 3 تا 5 واحد سبزیجات در روز مصرف کند.

رشد قدی کودک

بنا بر بررسی هایی که در سال 91 انجام شده است، 10 درصد کودکان مقطع ابتدایی رشد قدی کافی نداشته اند. به طور معمول، کودکان باید در سال 6 سانتی متر قد بکشند و از 18 سالگی سالی نیم سانتی متر افزایش قد داشته باشند.

 

آهن

آهن برای رشد و نمو کودک حیاتی است. به همین خاطر است که از همان سنین پایین به کودک قطره آهن می خورانند. کمبود آهن باعث کاهش رشد ذهنی کودکان می شود. مصرف ویتامین C به همراه آهن می تواند باعث افزایش جذب آهن شود.  اما در برخی موارد مصرف بیش از حد داروها و مکمل های ویتامین می تواند اثر منفی بر رشد کودک داشته باشد.برای مثال، مصرف بیش از حد مکمل های آهن، در جذب کلسیم اختلال ایجاد کرده و جذب آن را کاهش می دهند و در نتیجه کودک قد نمی کشد.

 

مواد غذایی سرشار از آهن

جگر، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، عدس، بادام هندی، اسفناج، برگه زردآلو، توت و انجیر خشک، کشمش، گوجه فرنگی، زیتون، آویشن، جعفری تازه،  نخود، لوبیا سفید، و ... از جمله مواد غذایی سرشار از آهن هستند.

 

ویتامین  D

کمبود تغذیه ای شایع دیگر که باعث کوتاه قدی در جامعه شده کمبود ویتامین D است. مشکلات استخوانی تنها یکی از مشکلات و بیماری هایی است که در اثر کمبود ویتامین D ایجاد می شوند. برای جذب بیشتر این ویتامین باید حداقل 2 بار در هفته ماهی خورد. کمبود ویتامین D در بدن با آزمایش خون مشخص می شود. بنابراین بهتر است میزان ویتامین D بدن کودک خود را چک کنید و در صورت تجویز پزشک مکمل های ویتامین D برای کودک خود تهیه کنید.

 

مواد غذایی سرشار از ویتامین D

شیر غنی شده با ویتامین D، ماهی، زرده تخم مرغ، جگر گاو، مکمل های روغن کبد ماهی، شیر سویا، پنیر، ماست یونانی، قارچ، و ... از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین D هستند.

ویتامین A

ویتامین A برای رشد کودک ضروری است. علاوه بر آن به مقاومت بدن کودک در مقابل بیماری هایی نظیر عفونت های تنفسی، سرخک، برونشیت، اسهال و سایر بیماری های عفونی کمک می کند و کمبود آن موجب اختلال در رشد، کاهش مقاومت بدن و ابتلا مکرر به بیماری ها، اختلال در تولید خون، شب کوری و در موارد کمبود شدید آسیب رسیدن به چشم ها و نهایتاً کوری می شود. کودکانی که دچار کمبود ویتامین A هستند بیشتر مریض می شوند و دوره بیماری در آنها طولانی تر است.

مواد غذایی سرشار از ویتامین A

جگر، تخم مرغ، شیر و لبنیات، سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج ،سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج و کدو حلوایی، مکمل های روغن کبد ماهی، بروکلی، ریواس، زردآلو، طالبی، انبه، سیب زمینی، کدو، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، و ... از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین A هستند.

کلسیم

کلسیم نیز در سلامت و رشد کودکان بسیار تأثیر گذار و حیاتی هستند. کلسیم به رشد کودک و ساخت دندان ها و استخوان های قوی و محکم کمک می کند. افرادی که دچار کمبود کلسیم هستند معمولاً رنگ پریده، بی توجه، خسته، و تنبل به نظر می رسند. کلسیم موجود در ماست، پنیر ،و کره به طور مؤثری جذب بدن می شوند.

 

مواد غذایی سرشار از کلسیم

شیر و لبنیات، سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج، ماهی، حبوبات مانند لوبیا چیتی، پرتقال، بادام، سویا، و ...  از جمله مواد غذایی سرشار از کلسیم هستند.

 

روی

به طور طبیعی 2 تا 3 گرم روی در بدن هر فرد وجود دارد که نسبت قابل توجهی از آن در استخوان ها و حدود 20 درصد آن در پوست بدن است و از عوامل اساسی رشد به خصوص در اوایل تولد و سنین جوانی محسوب می شود. در صورت کمبود روی نیز مشکلات زیادی نظیر کاهش رشد، کوتاهی قد، رنگ پریدگی، کاهش ضریب هوشی، ضعف سیستم ایمنی، و ...  بروز می کند.

 

مواد غذایی سرشار از روی

جگر گوساله، گوشت گاو، عدس، نان سبوس دار، زرده تخم مرغ، جو دو سر، ماهی، اسفناج، میگو، باقلا، بذر کتان، تخمه کدو، و ... از جمله مواد غذایی سرشار از روی هستند.

 

کمبود کلسیم و روی منجر به بلوغ دیررس، ریزش مو، برخی مشکلات پوستی، و بسیاری مشکلات دیگر می شود.

موسسه عصر طلایی رشد کودک ایرانیان (عطرک) مجری آی مت در ایران imaths رشد کودک تغذیه کودک